W każdym hotelu obowiązuje regulamin korzystania z obiektu. Goście hotelowi powinni się z nim zapoznać i go przestrzegać. O tym, co znajdzie się w regulaminie, decyduje jego właściciel lub zarządca, niemniej zdecydowana większość wymagań jest wspólna dla wszystkich obiektów noclegowych, a osoby, które dość często podróżują, nawet bez czytania kolejnych regulaminów wiedzą, jak zachowywać się w hotelu.
Hotelowy savoir-vivre
Ci, którzy nie mieli zbyt wielu okazji do spędzania nocy w pokojach hotelowych, nie zawsze wiedzą, co im wolno, a czego zdecydowanie nie powinni robić w obiekcie noclegowym. Nie wiedzą, jakie zasady panują w recepcji czy restauracji. Oczywiście wszystkiego mogą się szybko dowiedzieć, jeśli okażą odrobinę cierpliwości. Niekiedy wystarczy się rozejrzeć, by dostrzec tablice informacyjne, które odpowiadają na wiele pytań. Nie zaszkodzi również, jeśli przez chwilę przyjrzymy się zachowaniu innych gości hotelowych, zaobserwujemy w jaki sposób pobierają klucz do pokoju czy zamawiają posiłki.
Pamiętajmy, że najważniejszą zasadą hotelowego savoir-vivre jest życzliwość. Bądźmy dla siebie uprzejmi. Jeśli czegoś nie wiemy i mimo najszczerszych chęci nie jesteśmy w stanie samemu znaleźć rozwiązania, wystarczy o to zapytać. Nie żądać, nie oczekiwać, że ktoś się domyśli, czego oczekujemy, a po prostu o to zapytać. Jeśli będziemy życzliwi dla personelu, jak i innych gości hotelowych, szybko uzyskamy pomoc i odnajdziemy się w hotelowej rzeczywistości.
Jak zachowywać się w hotelu?
Przede wszystkim należy pamiętać, że nie jesteśmy jedynymi mieszkańcami obiektu i dbając o swój komfort, nie możemy burzyć spokoju innych gości. Hotel powinien dokładać wszelkich starań, byśmy mogli poczuć się tam jak we własnym domu, niemniej nie należy zapominać, że w domu nie jesteśmy, a wszystko, z czego korzystamy, nie jest naszą własnością – musi posłużyć kolejnym osobom.
W hotelu należy zachowywać się kulturalnie. Nie chodzi tu o takie oczywistości, jak zakaz urządzania pijackich awantur, a choćby o ciszę nocną. Cisza nocna nie oznacza, że o godzinie 22 wszyscy goście muszą leżeć w łóżkach, niemniej niektórzy rzeczywiście kładą się spać (zwłaszcza dzieci), dlatego warto zachowywać się z umiarem. W nocy nie prowadzimy głośnych rozmów, nie słuchamy głośnej muzyki, nie biegamy po korytarzach.
Zachowanie w lobby hotelowym i w restauracji
Zdarza się, że mimo najszczerszych chęci pracownicy recepcji nie są w stanie w szybkim tempie obsłużyć wszystkich gości, co oznacza kolejność ustawienia się w kolejce. Część osób stoi, inni zajmują miejsca w hotelowym lobby, prowadzą rozmowy bądź korzystają z Internetu. Pamiętajmy, by rozmowy odbywały się półgłosem, a dźwięki wydobywające się z tabletów i laptopów nie były dla innych uciążliwe.
Z restauracji nie wolno wynosić jedzenia ani napojów. Jeśli korzystamy z opcji all inclusive, starajmy się nie przepychać w kolejce do pojemników z posiłkami. Jeśli czegoś zabraknie, personel z pewnością uzupełni braki. Na talerz nakładajmy tyle, ile jesteśmy w stanie zjeść. Nie marnujmy jedzenia.