Gwiazdki hotelowe 5-cio stopniowa skala

Gwiazdki hotelowe 5-cio stopniowa skala

Wśród występujących w Polsce obiektów turystycznych, jednym z najbardziej lubianych i najczęściej wybieranych przez turystów są hotele. Przypomnijmy, że hotel to obiekt, który ma co najmniej 10 pokoi, zazwyczaj 1- i 2-osobowych, świadczący ponadto szeroki zakres usług dotyczących pobytu klientów. Jednak hotel hotelowi nierówny, o czym świadczą gwiazdki hotelowe, wyznaczające standard oferowanych usług.

Gwiazdki hotelowe – 5-cio stopniowa skala

Gwiazdki hotelowe zawierają się na 5-stopniowej skali, gdzie wraz z ich większą liczbą, określany jest coraz wyższy standard. Jakość usług została skategoryzowana na dwie grupy, mianowicie: standardy w obiekcie oraz standardy w pokoju. Do pierwszej grupy należą następujące udogodnienia: akceptacja kart płatniczych, zimna i ciepła woda przez całą dobę, telefon i faks dostępny dla gości w recepcji, dostęp do Internetu w pokojach bądź na odrębnych stanowiskach, zapewnienie miejsca postojowego na czas przyjazdu i odjazdu gości, zapewnienie strzeżonego parkingu, klimatyzacja zapewniająca utrzymanie latem temperatury poniżej 24stC, a zimą powyżej 20stC i wilgotność 45-60%, sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennej, kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów, a także minimalna powierzchnia pokoju 2-osobowego. Hotele 4- i 5-gwiazdkowe muszą spełniać wszystkie wymienione standardy dotyczące obiektu, natomiast niższy standard nie wymaga już takich obostrzeń. Niezależnie jednak od tego czy hotel ma 5-, 1-, czy 3- gwiazdki hotelowe, zobligowany jest on do przyjmowania kart płatniczych oraz dostępu ciepłej wody oraz możliwości skorzystania z telefonu i faksu. Pozostałe kategorie natomiast prezentują się różnie, choć nigdy powierzchnia 2-pokojowego pokoju nie może być mniejsza niż 8 metrów kwadratowych. Gwiazdki hotelowe wyznaczają ponadto standardy w samych pokojach. W każdym hotelu do dyspozycji gościa powinien być ręcznik, pozostałe udogodnienia są uzależnione od standardu. W 5-gwiazdkowym hotelu należy się zatem spodziewać: telefonu i telewizora, radia, hotelowych materiałów piśmienniczych, zestawu do czyszczenia odzieży i obuwia, minibaru (lub lodówki), sejfu, wody butelkowanej (odpowiadającej liczbie osób w pokoju), wagi, suszarki do włosów, ręcznika (także kąpielowego), a także codziennej zmiany pościeli. Gwiazdki hotelowe (przykład hotelu z czterema Gwiazdkami www.residencestandrews.pl) przyznawane są przez marszałka województwa, który sprawuje nadzór nad jakością hoteli. Jeżeli hotel nie wywiązuje się ze standardów sygnowanych przypisaną sobie liczbą gwiazdek, wówczas gość ma prawo domagać się zwrotu kosztów.